banner image

BORIS – de ERP Sales Portal van Borealis

Een gebruiksvriendelijke en efficiënte app voor de vliegende accountmanager 

  • David Pierre
    David Pierre

Borealis is Europees marktleider in productie en verkoop van plastics, basischemicaliën en meststoffen. Er werken 6500 mensen, gespreid over 120 landen in 5 continenten. In 2015 boekte het bedrijf een omzet van 7,7 miljard euro en een nettowinst van 988 miljoen euro. Het hoofdkantoor is gevestigd in Wenen, Oostenrijk. 

Kansen

Vóór de invoering van de Sales Portal, waren de Europese accountmanagers bij Borealis afhankelijk van een intern sales team om bestellingen en orders te registreren in SAP. Je kon dit niet zelf vanop afstand. De onderaannemers, de externe magazijnen, hadden evenmin toegang tot het Borealis SAP ERP systeem. Dat betekende dus eindeloze telefoontjes of e-mails.

Borealis wou:

  • Een efficiënter verkoopsproces met minder manueel werk.
  • Meer autonomie voor de accountmanagers. Zij moeten zelf klantenorders in kunnen voeren, zelfs onderweg.
  • Een duidelijk overzicht van het verkoopsproces, mét ingebouwde goedkeuringsronde door het management.
  • Directe toegang tot het SAP-systeem voor externe magazijniers via een realtime app.
  • De klanten sneller kunnen bedienen en beter kunnen opvolgen. 

Vingervlug maatwerk

Flexso ontwikkelde BORIS, een sales- en distributieportaal gebaseerd op de mobiele, intuïtieve SAP Fiori gebruikersinterface. Zo gaat het in zijn werk:

  • Met de ‘Order Entry’ app geven de accountmanagers hun klantenorders in SAP in.
  • De backoffice en interne verkoopsteams focussen hun energie ondertussen op de uitzonderingen, in plaats van op het overtypen van gegevens.
  • Sales managers controleren de klantenorders die niet voldoen aan de minimale commerciële eisen met de ‘My Inbox’ app. Ze kunnen ook de prijszetting en andere parameters (bvb. levertermijn) instellen via een gebruiksvriendelijke, Excel-gebaseerde ‘pricing tool’.
  • Externe magazijniers hebben toegang tot de ‘Goods issue & Reversal’ app. Hiermee volgen ze klantenorders en magazijnbewegingen instant op.

Resultaten

Na drie weken hadden de accountmanagers zélf het leeuwendeel van de klantenorders en contracten aangemaakt. Ondertussen verwerkten de externe magazijnen duizenden leveringen. Enkele maanden later was BORIS al uitgerold in 13 Europese landen! 

Het creëren van een order door de Sales Manager duurt in BORIS net zo lang als het opstellen van een mail voor de interne verkoopsteams. Hierdoor kunnen deze teams zich nu 100% focussen op klantenservice.” Herman Gregoor – IT Manager, Business Solutions Base Chemicals.

Technische achtergrond

  • SAP Fiori
  • SAP NW Gateway
  • SAP ECC
  • SAP APO
  • SAP Business Workflow
  • SAP HANA Cloud Platform – Web IDE + Cloud Connector

We delen onze kennis graag met u

Lees als eerste hoe Flexso concrete cases aanpakt en profiteer van tips op basis van ervaringen uit de praktijk.

mascotte
Flexso

Voor een betere website ervaring gebruiken we cookies. Meer informatie