banner image

De vier persoonlijkheden van klantgerichtheid

  • Marjolein Callant
    Marjolein Callant

Ik beken: ik kan soms een beetje veeleisend zijn. Zo raak ik geïrriteerd als ik tweemaal online een formulier moet invullen. Als ik het mooie, maar te kleine groene jasje dat ik voor mijn dochter heb gekocht terug wil sturen naar de winkel, verwacht ik dat ik het bij elke vestiging van dat merk kan inleveren. Je mag me als consument gerust verwend noemen. Maar ik weet tegelijkertijd als CRM specialist hoe uitdagend het kan zijn om die naadloze klantervaring te leveren.

Hou me tevreden. Maar hoe?

In een recent SAP-onderzoek vonden de Belgische CEO’s customer experience (CX), een topprioriteit voor 2020. Dat is zeker een uitdaging voor vier afdelingen die in rechtstreeks contact staan met de klant: verkoop, marketing, klantenservice en e-commerce. De uitdaging voor elk bedrijf is om die operationele diensten samen te laten werken en zo een perfecte ervaring te creëren doorheen elke customer journey. Dus om mij als klant gelukkig te houden, moet een merk alle momenten koesteren. Dus vanaf dat ik de groene jas voor mijn dochter zag, tot het moment dat ik een nieuw exemplaar in de juiste maat ontvang. Persoonlijke ervaringen bepalen vandaag meer dan ooit ons gedrag en onze verwachtingen. En dat geldt vandaag evenzeer voor business to business. Ook daar worden ervaringen digitaal, snel en persoonlijk.

Bye bye silo’s, hello customer journey

Bij Flexso geloven we sterk in de SAP Customer Experience portfolio. Het heeft een diepe functionaliteit voor elk van de vier klantafdelingen en verbindt ze op elk niveau: interface, data, processen en functioneel. Het werkt op een native manier samen met SAP S/4HANA, de digitale kern van SAP. Indien helemaal geïmplementeerd, maken SAP Customer Experience oplossingen een einde aan data in silo’s en krijg je optimaal uitgetekende customer journeys terug.

Start simple, stay simple

De meeste bedrijven waarmee we samenwerken, begonnen met het automatiseren van één afdeling. Dit is een perfecte manier om te starten met SAP Customer Experience, een fit-to-standard cloudapplicatie. Wat betekent dit? De onderliggende databasestructuur en de ingebouwde best practise processen vormen een kern waar elke afdeling gebruik van maakt. Voordeel: wat je ook in SAP Customer Experience verfijnt en personaliseert voor je eigen afdeling, in de kern van de applicatie blijft alles volledig open en koppelbaar met andere afdelingen.

En dat is goed nieuws voor IT-onderhoudskosten. Software updates worden in de kern uitgevoerd. Integraties met andere applicaties of aangepaste programmering worden niet beïnvloed en blijven volledig functioneel. Start simple, stay simple.

De vier persoonlijkheden van klantgerichtheid

De volgende weken kan je nog extra posts ontdekken over de CX uitdagingen voor de verschillende departementen:

person1 person3 person2 person4
Hoe geeft Erik, verantwoordelijke sales, zijn verkoopploeg meer slagkracht?

>> Lees meer
Ontdek hoe Lien het marketing team aanstuurt naar beter customer engagement.

>> Binnenkort
Koen van het service department stroomlijnt het cross-channel customer fulfilment van zijn bedrijf.

>> Lees meer
Karel bouwt een e-commerce platform dat antwoord moet bieden aan de stijgende vraag naar snelle levering.

>> Lees meer

Customer experience is cruciaal, zowel in B2B als B2C

Marjolein werd recent geïnterviewd over de voordelen van CX voor bedrijven op ons B2B Customer Experience seminar. In de video komen ook twee van onze klanten, Puratos en Ethnicraft, aan het woord over hun ervaringen met de SAP Customer Experience portfolio.

Klaar om de ultieme customer experience te bouwen? Neem contact op en we bespreken hoe we jouw customer journey kunnen verbeteren

We delen onze kennis graag met u

Lees als eerste hoe Flexso concrete cases aanpakt en profiteer van tips op basis van ervaringen uit de praktijk.

mascotte
Flexso

Voor een betere website ervaring gebruiken we cookies. Meer informatie