banner image

Vier uitdagingen in de vershandel slim aangepakt

  • Koen Peters
    Koen Peters

De verssector kampt met unieke uitdagingen die het werk van producenten en distributeurs steeds moeilijker maken. Door continu te innoveren en processen te digitaliseren, kunnen ze die de baas.

Het grootste struikelblok in de sector is ongetwijfeld de snelheid waarmee alles moet gebeuren. Verse vis bederft nu eenmaal sneller dan pakweg waspoeder. Alles moet daarom bijzonder vlot verlopen, van bestelling tot levering. Daarnaast zetten vier andere trends in de razendsnelle wereld de sector verder onder druk

1. Klant is, meer dan ooit, koning

De consument heeft het steeds meer voor het zeggen: hij wil on-demand producten bestellen, en die thuis ontvangen wanneer het hem uitkomt. De duizenden pakjes die Coolblue en Zalando dagelijks leveren, bewijzen dat. Maar de trend zet zich ook door bij retailers: van grote supermarkten tot lokale kruideniers, allemaal stellen ze hun eisen. Ze willen bestellen op een manier die voor hen handig is, op elk moment van de dag, verwachten een snelle levering en een factuur op maat van hun organisatie.

De Flexso way
Bij industriële bakkerij Crelem connecteerden we een bestaande SAP-omgeving met een webportaal. Daarin kunnen klanten op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier, 24 op 24 en 7 op 7, bestellingen plaatsen. Het portaal toont een voor de klant relevant assortiment en bijhorende promoties. Bestellingen worden doorgestuurd naar het SAP-systeem dat het productie- en logistiek proces opstart, en de dag nadien geleverd bij de klant. 

Benieuwd welke processen we nog aanpakten bij Crelem Bakeries? Lees het volledige verhaal. 

2. Complexe regelgeving voor etiketten

Om de consument te beschermen en voedselveiligheid te garanderen, moeten etiketten op voeding aan heel wat voorwaarden voldoen. De Europese verplichtingen zijn bijzonder complex: voor sommige producten, zoals fruit, is een ingrediëntenlijst niet nodig, maar bij andere moeten alle ingrediënten in detail vermeld worden, inclusief allergenen. De juiste informatie verzamelen voor elk product, en die correct op een etiket krijgen, is een uitdaging. Bovendien is de variatie aan verse voeding gigantisch – denk maar aan de vele streek- en seizoensproducten.

De Flexso way
Om alle nodige info voor verse producten op een dynamische manier samen te brengen en efficiënt te printen, implementeerde Flexso de SAP Materials Management-module op maat van Crelem Bakeries. In plaats van voor elk nieuw product een ingrediëntendeclaratie en technische fiche op te maken, worden alle data nu eenmalig en op één plek ingevoerd. Vanuit het platform worden de gegevens gecombineerd tot etiketten, perfect in lijn met de wet.

Lees het volledige digitaliseringsverhaal van Crelem Bakeries. 

3. Toenemende transportproblemen en lege vrachtwagens

Vertragingen bij leveringen kosten de producenten handenvol geld aan brandstof en personeel. Om nog maar te zwijgen van de onvoorziene servicekosten en imagoschade. En hoe meer vrachtwagens vast staan in files, hoe meer voertuigen uiteindelijk ingezet worden om alles op de bestemming te krijgen – een moeilijk te doorbreken vicieuze cirkel.

De Flexso way
Slimme transportsystemen, gekoppeld aan SAP, bieden producenten en distributeurs het inzicht dat ze nodig hebben om transportprocessen te automatiseren en innoveren. Het SAP Cloud Platform helpt hen daarbij, door onder andere track-and-trace-oplossingen en vernieuwende IoT-tools mogelijk te maken.

Ontdek hoe we bij logistieke speler ODTH businessuitdagingen in de transportsector aanpakken. 

4. Aanbod afstemmen op vraag

Een van de grote uitdagingen in de verssector is de voorspelling van de dagverse productie. Omdat overdag geproduceerd wordt wat later nog besteld moet worden, zijn over- of onderproductie nooit veraf. Met SAP Integrated Business Planning digitaliseren en connecteren organisaties alle aspecten van hun voorraadketen, zodat ze moeiteloos vraag en aanbod op elkaar afstemmen. Het resultaat? Producenten weten heel precies welke productlijnen prioriteit moeten krijgen, maken eenvoudig planningen op en passen hun activiteiten vlot aan de veranderende markt aan.

De Flexso way
SAP IBP Sales & Operations is het ideale startpunt om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Met deze module evalueren organisaties verschillende vraag- en aanbodsituaties op alle productniveaus en doorheen de volledige supply chain. Daarbij brengen ze naast precieze hoeveelheden ook de verhouding tussen kosten en opbrengsten voor elke situatie in rekening. Meer over deze module lees je hier.

Flexso combineert jarenlange ervaring in de voedingssector met een uitgebreide kennis van SAP-oplossingen. Zelf een samenwerkingsplatform in gedachten, en op zoek naar een sterke technische omkadering? Contacteer ons. 

We delen onze kennis graag met u

Lees als eerste hoe Flexso concrete cases aanpakt en profiteer van tips op basis van ervaringen uit de praktijk.