banner image

Ethnicraft: digitale punten verbinden voor B2B

  • Marjolein Callant
    Marjolein Callant

Ethnicraft is een Belgische startup die boven de doopvont werd gehouden in 1996. Ondertussen is het bedrijf uitgegroeid tot een B2B-meubelproducent en -distributeur in drie continenten. Productie en leveranciers zijn gevestigd in Europa en Azië, terwijl de afzetmarkten vooral in de VS en West-Europa liggen. In de marketingstrategie staat een perfecte, naadloze e-commerce-ervaring voorop. Een kolfje naar de hand van Flexso en zusterbedrijf Elision om te zorgen voor een nieuwe digitale klantenervaring. Michiel Van Maldeghem, Supply chain manager bij Ethnicraft, geeft je tekst en uitleg bij het project.

√ Wish list voor retailers: check!

Ethnicraft mikt op het betere meubelsegment en retailers verwachten dan ook niets minder dan een high-end digitale ervaring. Ze willen op elk moment beschikken over gedetailleerde en up-to-date informatie over doorlooptijd, prijzen en functies. Met distributiecentra en productie in verschillende landen, is een premium front-end en een diepgaande integratie met het SAP ERP-back-end systeem een noodzaak. Om tot een 24/7 real time supply chain oplossing te komen, hebben we samen met het Ethnicraft-team zowel een PIM/PCM (product informatie/content management) als een nieuwe website-catalogus gebouwd. Tegelijkertijd zorgden we voor een snellere orderverwerking, centralisering van alle sales tools voor retailers (zoals catalogi, POS-materiaal, foto's enzovoort) en voegden we meer transportopties toe aan het digitale bestelsysteem.

√ Een betere klantervaring: check!

Ethnicraft gaat ook voor een betere ervaring bij hun eindconsumenten. Stel: je wil 5 Oak Gabbia lounge stoelen kopen, maar je wil ze eerst uitproberen. In welke winkel zou je dat kunnen? Wat zou de verkoopprijs zijn? De nieuwe website biedt een “waar verkrijgbaar?”-functie aan, gekoppeld aan gelokaliseerde prijsinformatie en gedetailleerde productspecificaties. Een goed voorbeeld van hoe digitaal het fysieke shoppen, proberen en kopen stimuleert.

√ Efficiënter werken: check!

Door automatisering moeten de medewerkers bij Ethnicraft heel wat minder manueel tussenkomen in het order- en leveringsproces. Tegelijkertijd zagen marketing en sales de omzet toenemen ondanks dat er minder printkosten werden gemaakt en dat de workload van het eigen personeel afnam. Volgens Michiel bevestigen deze resultaten alleen maar de digitale ambities van Ethnicraft.

Ethnicraft, SAP Customer Experience en Flexso: dat klikt!

Michiel vertelt meer over de keuze voor SAP Customer Experience Solutions, hoe de samenwerking met ons team verliep en over hoe de digitale aanpak nieuwe markten en een nieuw doelpubliek zoals interieurarchitecten aanspreekt, in deze video. Bedankt Michiel om je inzichten met ons te delen!

Volgens een recente SAP enquête beschouwen Belgische CEO’s customer experience (CX) als een top drie prioriteit voor 2020. Ontdek wat een betere customer experience betekent voor sales, marketing, services en e-commerce. In onze serie over CX uitdagingen bekijken we customer experience vanuit het standpunt van vier persoonlijkheden.
 

Wil je je e-commerce naar een hoger niveau tillen? We delen graag onze ervaringen. Contacteer ons. 

We delen onze kennis graag met u

Lees als eerste hoe Flexso concrete cases aanpakt en profiteer van tips op basis van ervaringen uit de praktijk.

mascotte
Flexso

Voor een betere website ervaring gebruiken we cookies. Meer informatie