banner image

MIVB kiest voor betere projectopvolging met SAP PPM

Globale aanpak verhoogt efficiëntie

  • Thierry Deraeck
    Thierry Deraeck

"Dankzij dit project is niet alleen de opvolging en het beheer van projecten binnen de MIVB efficiënter, ook de budgettaire opvolging verloopt veel soepeler. Door het financiële overzicht te behouden, kunnen we al onze middelen optimaal inzetten."

De Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer in Brussel (MIVB – STIB) regelt al sinds 1954 het openbaar vervoer in de hoofdstad en de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Om meer eenheid te brengen in het beheer van projecten implementeerde Flexso SAP PPM (Project & Portfolio Management) bij de MIVB. Het resultaat is dat zowel het functionele als financiële beheer van projecten voortaan beter gestroomlijnd zijn. Een gebruiksvriendelijk dashboard geeft een overzicht van de financiële situatie van alle lopende projecten en maakt deze informatie vlot raadpleegbaar. 

Sjabloon voor projectopvolging

Per project worden op voorhand het type, de KPI’s en enkele voorgedefinieerde stappen bepaald. Vervolgens wordt het project ingegeven en opgevolgd in PPM (Project & Portfolio Management).

Globaal financieel overzicht

De vergaande integratie van de functionaliteiten voor financiële planning (SAP Fi/Co) in SAP PPM betekenen een grote vooruitgang.

  • Ingeplande kosten worden beter verdeeld over verschillende projecten
  • Reële kosten zijn eenvoudig te vergelijken met de initieel geplande projectkosten
  • Realtime overzicht van alle projecten en hun kosten
  • Op basis van vooraf gedefinieerde groepen worden per project de geplande kosten eenvormig vastgelegd (resources, materiaal, consultants ...)
  • Toegang tot dezelfde financiële informatie voor alle belanghebbenden

Optimalisatie van rapportering en communicatie

Naast het financiële aspect werden nog andere stappen in het projectproces aangepakt om het projectbeheer te optimaliseren. 

  • Betere en eenvormige communicatie door het project te koppelen aan bepaalde afdelingen, functies of stakeholders.
  • Zowel interne als externe medewerkers kunnen uren registreren op een project. Zo is de totale tijdsbesteding per project duidelijk.
  • Integratie met bestaande applicaties laat toe maandelijks automatisch rapporten aan te leveren op basis van realtime data.
  • Een gebruiksvriendelijk dashboard geeft op elk moment een correct overzicht van de lopende projecten: huidige fase, vooruitzichten, KPI’s ... 

Hoe ervaarde de MIVB dit project?

"Na een Proof of Concept bleek niet alleen dat SAP PPM de geschikte oplossing was voor ons, maar dat Flexso de geknipte partner was voor dit project. Er werd nauw samengewerkt met onze eigen mensen en we zijn zeer tevreden over het resultaat. Dankzij SAP PPM worden geld en middelen voortaan optimaal ingezet. Aangezien het om een globale en geïntegreerde oplossing gaat, behoudt elke belanghebbende altijd het overzicht."
Thierry Anckaert, Senior Manager Business Solutions, MIVB

Technische achtergrond

  • SAP Project & Portfolio Management (PPM)
  • Financiële opvolging door integratie met Fi/Co
  • Time Tracking door integratie met CATS (Cross Application Time Sheets)
  • Integratie met bestaande applicaties zoals Project Status Reports 
  • Rapportering via Business Context Viewer
  • Specifieke rapportering in SAP BI 

We delen onze kennis graag met u

Lees als eerste hoe Flexso concrete cases aanpakt en profiteer van tips op basis van ervaringen uit de praktijk.

mascotte
Flexso

Voor een betere website ervaring gebruiken we cookies. Meer informatie