banner image

De marketeer, jack of all trades, master of all

  • Marjolein Callant
    Marjolein Callant

In deze serie over de SAP Customer Experience Portfolio bekijken we de oplossing vanuit het perspectief van vier key users. Deze blog is gewijd aan de uitdagingen voor de marketeer.

Drie weken. Dat is de tijd die David Ogilvy, de vader van de reclame, besteedde aan het maken van de headline voor een legendarische Rolls Royce-advertentie in 1958. In die tijd was branding alles en richtten marketeers zich op radio, televisie en print. Tegenwoordig is branding in deze wereld van omnichannel, social media en realtime e-selling niet meer genoeg. En dat maakt de taak van Lien, onze verantwoordelijke van het marketingteam, zo uitdagend. Ze moet alles kunnen en alles uitvoeren.

Lien: brand specialist, growth hacker én data analyst

Marketeers als Lien moeten verschillende conversaties aangaan omdat ze samenwerken met verschillende afdelingen. Ze spreken reclame met copywriters en ontwerpers, ze praten over conversie- en verkoopdoelstellingen met sales en ze spreken IT met de afdelingen die de bedrijfsgegevens beheren. En last but not least: ze moeten echt begrijpen wat klanten zeggen. Die complexiteit van taken en doelstellingen resulteert in een explosie van tools die door marketeers worden ingezet. Bij Buffer, die zelf marketing software op de markt aanbieden, gebruiken ze niet minder dat 60 verschillende tools om alle marketingactiviteiten te beheren.

Stel je voor dat je één tool zou hebben waarmee je campagnes opzet, een pijplijn bouwt en feedback capteert. Stel je voor dat je voor elke klant een 360 °-zicht zou hebben. En dat je voor elk contact intelligente en zeer gepersonaliseerde communicatiestromen kan opzetten. Met die ene tool kan je je branding in de gaten houden, acquisitieprogramma's starten en over gegevens beschikken om slimme marketingbeslissingen te nemen.

SAP Customer Experience: master it all

Lien moet ervoor zorgen dat de klant zich tevreden en betrokken voelt vanaf het eerste contact tot en met het moment van aankoop. Een prospect converteren naar een terugkerende klant is een proces van het opbouwen van vertrouwen. Hoe stelt SAP Marketing Cloud jou als marketeer in staat om het perfecte marketing traject uit te tekenen?

Met SAP Marketing Cloud heeft Lien een planning- en budgetmodule om al haar resources efficiënt in te zetten.. Hierdoor kan ze kan alle contacten segmenteren op basis van beschikbare gegevens (demografisch, transactionele, sociale ...) en zeer gepersonaliseerde (en als ze wil geautomatiseerde) campagnes over alle kanalen beheren.

De kracht van gecentraliseerde marketing

SAP Marketing Cloud centraliseert alle marketingacties en -reacties van klanten via de verschillende kanalen in prachtige dashboards. Alle interacties worden gekwalificeerd en gescoord. Door stap voor stap te werken, voed je elk contact tot een punt waar een directe verkoop (bijvoorbeeld in een winkel of op de webshop) of geassisteerde verkoop (bijvoorbeeld door een vertegenwoordiger in B2B) mogelijk wordt.

Het draait allemaal om data

SAP Marketing Cloud heeft nog een groot voordeel op andere marketing automatiseringsplatformen. Door de integratiemogelijkheden met SAP S/4HANA, is er een directe, betrouwbare en real time toegang tot alle gegevens van de andere afdelingen in het bedrijf. Een solide gegevensverzameling is de noodzakelijke basis van elke betrouwbare score, segmentering of klantanalyse.

Groei creëren is de nummer één uitdaging van elke marketeer. Laat ons je helpen en de juiste oplossing voor jouw marketingafdeling bepalen. Ik deel graag onze ervaringen met jou..

De vier persoonlijkheden van Customer Experience

Deze reeks bekijkt de CX-uitdagingen voor de verschillende afdelingen van een bedrijf. Lees misschien ook:

 

person1 person3 person2 person4
Hoe Erik, hoofd van de verkoopafdeling, zijn verkoopteam meer ruimte geeft om te verkopen

>> Lees meer

 
Ontdek hoe Lien het marketing team aanstuurt naar beter customer engagement

 
Koen van de service afdeling stroomlijnt cross channel klanttevredenheid

>> Lees meer
Karel, e-commerce verantwoordelijke en de need for speed 

>> Lees meer

 

We delen onze kennis graag met u

Lees als eerste hoe Flexso concrete cases aanpakt en profiteer van tips op basis van ervaringen uit de praktijk.

mascotte
Flexso

Voor een betere website ervaring gebruiken we cookies. Meer informatie