banner image

Case study: Volledig geautomatiseerde Order-to-cashoplossing

Van order tot facturatie met Enterprise Service Oriented Architecture (SOA) en Business Process Management (BPM)

  • David Pierre
    David Pierre

Is het mogelijk om door de standaardisatie en integratie van bestaande SAP- en niet-SAP-oplossingen een overzicht te krijgen van al uw verkooporders? Kunt u uw waardeketen van offerte en bestelling tot facturatie automatiseren, ongeacht het gebruikte communicatiekanaal? Absoluut!

Uitdaging

Wanneer een klant via uw – B2B of B2C – website een bestelling plaatst, geeft hij/zij de aftrap van een proces waar veel partijen bij betrokken zijn. Om dat proces te stroomlijnen, kunt u alle systemen met elkaar laten communiceren, het aantal manuele acties reduceren of ervoor zorgen dat alle communicatiekanalen optimaal zijn ingezet.

Zo werkte Flexso voor een klant een end-to-end oplossing uit om de volledige Order-to-cashketen te optimaliseren.

De website als draaischijf


Een onlinebestelling start uiteraard op de website. Daarom gebruikten onze consultants de website van de klant als spil om alle processen te automatiseren. De website werd gekoppeld aan verschillende SAP-componenten waaronder SAP CRM, SAP ERP, SAP ISU en GIS-backbonesystemen.

Door de combinatie van SAP Process Orchestration (SAP PO) en het ‘Business Process Management’ (BPM)-platform in te zetten als een ‘enterprise service bus’ en SAP BRF plus te gebruiken als een 'Business Rules Engine', konden we het orderproces automatiseren en integreren met de backend systemen.

Een verregaande automatisatie met tal van voordelen voor het bedrijf en hun klanten

  • Een gebruiksvriendelijke site
  • Volledige integratie van de website met de achterliggende backofficesystemen zoals SAP ERP, SAP CRM, GIS, …
  • Een geautomatiseerd proces voor offertes, orderbeheer, de planning van resources en van de dienstverlening
  • Facturatie gelinkt aan het hele proces
  • Eenvoudige betalingsopvolging
  • Met als gevolg: doorgedreven efficiëntie en kostenbesparingen

De technische aspecten

Dankzij zijn expertise als fullserviceleverancier slaagde Flexso erin alle systemen te integreren, wat voor doorgedreven automatisatie zorgde.

  • Voor de integratie met de website werd een Service Oriented Architectuur (SOA) gebruikt op basis van verrijkte SAP Enterprise Services, aangevuld met op maat ontwikkelde webservices in de verschillende backofficesystemen.
  • Voor de automatisering van processen in de backofficesystemen gebruikte Flexso SAP PO-middleware, geïntegreerd met SAP BPM en SAP BRFplus (business rules engine).
  • SAP Business Process Model & Notation (BPMN) hielp ons om de businessprocessen te modelleren. Aansluitend gebruikten we SAP PO om de bedrijfsprocessen vorm te geven en data-uitwisseling te garanderen met de achterliggende systemen.
  • Een duidelijke strategie rond organisatie, change management, governance en methodologie diende als leidraad voor een succcesvolle SOA/BPM-architectuur. 

We delen onze kennis graag met u

Lees als eerste hoe Flexso concrete cases aanpakt en profiteer van tips op basis van ervaringen uit de praktijk.

mascotte
Flexso

Voor een betere website ervaring gebruiken we cookies. Meer informatie